
​
Voordat Madeleine Gibson zich toelegde op transformatie van ruimtes, werkte ze lange tijd als taal- en jonge kindspecialist in het onderwijs. In deze rol bezocht ze talloze basisscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven met de opdracht om het taalonderwijs aan kinderen te verbeteren.
​
​
​
​
​
​
​
​

Tijdens deze bezoeken kwam -naast het taalonderwijs- ook altijd het gebruik van de ruimte aan de orde. En altijd werd weer duidelijk hoe enorm belangrijk een goede en vooral, een goed ingerichte ruimte is, voor datgene wat er in de ruimte moet gebeuren.
​
Loop- en werkruimte
Madeleine: "Op het moment dat je ruimtes aanpast, ontstaan er gesprekken over de loop- werkruimtes: Hoe zitten de leerlingen ten opzichte van de leerkrachten op de momenten dat ze moeten opletten om informatie te verwerken, hoe zitten ze op momenten dat ze moeten werken en presteren? En hoe zitten de leerlingen ten opzichte van elkaar? Werkt dat goed, of juist afleidend? Wie zit er het dichtste bij de uitgang, en wordt steeds gestoord door lawaai op de gang? Wie kan het eigenlijk allemaal net niet goed zien, of zit steeds naar buiten te kijken? Je komt tot de conclusie dat je je volledige onderwijs in kwaliteit kan laten toenemen als je de inrichting van de ruimte als basisvoorwaarde gaat zien.
​
​
Madeleine stelt dat je geen kenner hoeft te zijn om een analyse te maken van de klasse-inrichting, en de kwaliteit ervan. De leerlingen vertellen je het namelijk zelf, via hun gedrag en leerprestaties. Zitten de leerlingen niet goed, of is de inrichting niet optimaal, dan slaat de verveling toe, en haken leerlingen af. 'Wat is er toch met deze kinderen', vraag je je af. 'Zou het echt de inrichting zijn?' In negen van de tien gevallen is dat inderdaad het geval!"
Succesvolle aanpak
Een succesvolle aanpak in de ene groep leverde Madeleine weer een vraag op vanuit andere groepen of nevenlocaties. Na een aantal jaar besloot ze zich volledig te richten op de inrichting van ruimtes. Gaandeweg breidde Madeleine haar haar aanbod van coaching in onderwijsruimtes uit naar coaching bij het opruimen en inrichten van woonruimtes, en inrichting van bedrijven. Net als bij de kinderen in de klaslokalen kan Madeleine ook haarfijn zien of iemand goed kan functioneren in zijn woon- of werkruimte.
​
Want in welke ruimte je ook bent: "...overal gelden dezelfde wetten en principes als het gaat om harmonieus ingerichte ruimte", zo stelt Madeleine. "Toegankelijkheid, overzicht en veiligheid". Het zijn de kernprincipes die ze consequent hanteert bij het herinrichten en harmoniseren van ruimtes, de universele waarden die klanten herkennen als ze aan de slag gaan.
Lees Madeleines blog:
'Aandachtspunten bij een goede schoolinrichting' >>
​
​
​
​
Lees
​
​
​
​

Inrichting van scholen
​
